App-marketing: Hvordan lancerer og markedsfører man en app?

Markedsføringen af en app er et kapitel for sig selv, og det er noget, man bør arbejde med allerede fra start. Lige fra konceptet for jeres app, som bør være unikt og give brugerne en grund til at downloade netop jeres app frem for alle de andre, til navnet, taglinen, beskrivelsen og ikonet for appen, der skal beskrive appens indhold, funktioner og værdi for brugerne.

Markedsføring af apps er et alt for omfattende område til at dække fyldestgørende i dette format, så i stedet kommer her en huskeliste med ting, I selv kan undersøge nærmere og arbejde videre med:

Markedsføringen starter sideløbende med udviklingen og ikke først, når appen ligger klar til download i fx App Store eller Google Play. Det gælder om at opbygge interesse og forventninger til appen, mens den stadig er under udvikling, så den ikke bare får lov at ligge ubemærket hen, når den rammer hylderne.

1. Landing page og sociale medier
Byg en landing page til jeres app. Den er det “fysiske” samlepunkt for alle, der har interesse i appen, og I kan bygge en masse spænding og hype op omkring den op til udgivelsesdatoen ved at lække små nyheder og på den måde få skabt et behov for appen hos brugerne. Herfra kan I linke til App Store og Google Play. Husk at optimere siden til mobilvisning. Del siden via alle de sociale medier, I allerede har i brug (Facebook, Twitter, Google+ osv.).

2. Få andre til at skrive om din app
Find relevante blogs og skribenter og giv dem unikt pressemateriale, før appen bliver udgivet. Du kan fx sende dem billed- og pressemateriale samt beskrivelse af appen og evt. en demoversion, så de kan prøve appen. Inviter interesserede (fx andre udviklere eller app-entusiaster) til at komme med feedback til appen på relevante blogs, selv mens den stadig er under udvikling, ved fx at dele screenshots og wireframes med dem. Når appen så endelig udkommer, vil de være nysgerrige efter at se det endelige resultat og engagere sig i rating af appen.

3. Sigt efter den rigtig gode placering i App Store og Google Play
Ja, det er jo indlysende, men det er ikke desto mindre det, I skal. Jo højere I ligger med jeres app, jo flere potentielle brugere vil da se og downloade den. Udgiv en unik app (enten er appen den første af sin slags, eller også er den en ny og langt bedre udgave af et allerede kendt koncept). Få gode reviews og ratings. Imødekom evt. negativ feedback ved at lave en funktion i appen til dette – så slipper I måske for negativ omtale direkte i App Store eller Google Play.

4. SEO for apps: ASO (App Store Optimization)
Nu begynder det at blive en anelse mere indviklet, men for at få succés med jeres app, skal den down-loades af nogle brugere. Og for at få downloadet jeres app, skal brugeren få øje på den. Derfor skal I være synlige dér, hvor brugeren søger efter apps: i App Store og Google Play, og her kommer søgeoptimering for app stores ind i billedet.
Her er et link til en artikel om ASO fra moz.com, der får dig godt videre med ASO.

Man kan selvfølgelig også vælge at få professionelle til at klare opgaven med markedsføringen af appen for sig. Reklamebureauer lever af denne slags opgaver, ligesom mange mobilbureauer også tilbyder at tage sig af markedsføringen af kundens app.Tilbage til FAQ